Code: | GS1101 | Acronym: | SE1 |
Teaching Area: | Sociologia |
Acronym | No. of Students | Study plan | Curriculum Years | ECTS | Contact hours | Total Hours |
---|---|---|---|---|---|---|
LGS | 10 | Despacho 6311/08 | 1º | 4 ECTS |
Teóricas: | 30,00 |
Forms: | 0,00 |
Teaching - Hours
|
Portuguese
Provide students with substantive knowledge about the great evolutions of contemporary societies in order to break with the stereotyped visions of social phenomena and, in particular, the phenomenon of aging:
a) Understand that aging is more than a biological process and that the concept of the elderly has evolved throughout the civilizational process;
b) Understand what are social regularities from the study of the demographic transition;
c) Understand and explain the main economic, political and cultural factors that are the genesis of the phenomenon of aging;
d) Be able to systematically use the main instruments for the collection and processing of statistical data and to interpret them by reconciling qualitative and quantitative approaches.
1. Introduction: basic concepts
2. The demographic transition:
2.1. Main demographic dynamics in the world, in Europe and Portugal
2.2. Measuring demographic aging: key indicators
3. Double demographic aging: explanatory factors
3.1. Economic, political and cultural factors of fertility decrease
3.2. Economic, political and cultural factors of increased life expectancy and longevity
4. Aging and health: healthy life prospects after 65 years
Bandeira, L. (dir);Dinâmicas demográficas e envelhecimento da população portuguesa (1950-2011). Evolução e perspectivas, Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos. (Disponível em: https://www.ffms.pt/upload/docs/dinamicas-demograficas-e-envelhecimento-da-populac_efe8FbqdjUGZx3LduUIzgg.pdf) , 2014 |
Carneiro, R. (coord.);O Envelhecimento da População: Dependência, Ativação e Qualidade, Lisboa: CEPCEP - Faculdade de Ciências Humanas - Universidade Católica Portuguesa. (Disponível em: http://www.qren.pt/np4/np4/?newsId=1334&fileName=envelhecimento_populacao.pdf) , 2012 |
Fernandes, A. A.;Velhice e Sociedade, Oeiras: Celta Editora, 1997 |
Fernandes, A. A.;Velhice, solidariedades familiares e política social. Itinerário de pesquisa em torno do aumento da esperança de vida. , Sociologia, Problemas e Práticas, 36, 39-52., 2001 |
Fernandes, A. A. ;Determinantes da mortalidade e da longevidade: Portugal numa perspectiva Europeia (EU-15, 1991-2001). , Análise Social, XLII(183), 419-443. (Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/aso/n183/n183a03.pdf), 2007 |
Henriques, F. C. ;Cenários de envelhecimento e saúde em Portugal no século XXI ¿ causas e consequências de uma transição demográfica tardia. , População e Sociedade, 18, 121-143., 2010 |
INE;O envelhecimento em Portugal, Situação demográfica e sócio-económica recente das pessoas idosas, Lisboa: INE. , 2002 |
Kohler, H.; BillariI F. & Ortega J. ;The emergence of lowest-low fertility in Europe during the 1990s. , Population and Development Review, 28(4), 641-680. (Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.589.4582&rep=rep1&type=pdf), 2002 |
Mendes, M. F. ;Introdução ao estudo ¿ Determinantes da fecundidade em Portugal. , Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos. (Disponível em: https://ffms.pt/publicacoes/grupo-estudos/1517/determinantes-da-fecundidade-em-portugal) , 2016 |
Nações Unidas ;World Population Ageing - 2015., Nova Iorque: Nações Unidas. (Disponível em: http://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/ageing/WPA2015_Report.pdf) , 2015 |
OMS;Relatório mundial de envelhecimento e saúde. , USA: OMS. (Disponível em http://sbgg.org.br/wp-content/uploads/2015/10/OMS-ENVELHECIMENTO-2015-port.pdf) , 2015 |
Rosa, M. J. V. ;O envelhecimento da Sociedade Portuguesa. , Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos. , 2012 |
3
Students may choose one of the following evaluation modalities:
1. Distributed evaluation which is composed of the following elements:
a) Performing a written test (weighting of 60%)
b) Preparation of a thematic report with oral presentation (weighting 40% - written component - 25% and oral component - 15%).
2. Final Exam:
Conducting a final written examination.
Not applicable.
Not applicable.
According to RAC.